رنگ خوراکی

یکی از روش‌های بسیار مناسب برای خوشرنگ و جذاب کردن نوشیدنی، مواد غذایی و خوراکی‌های مختلف، استفاده از رنگ‌های خوراکی است. امروزه رنگ‌های خوراکی در انواع مدل‌های مختلف مانند ژله‌ای، مایع، خمیری، پودری و غیره تولید و در بسته‌بندی‌های مناسب به بازار مصرف عرضه می‌شود. معمولاً هر نوع از رنگ‌های خوراکی با توجه به شکل ظاهری، خصوصیت و ویژگی‌هایی که دارند، برای یک نوع مواد غذایی و خوراکی خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از نکات بسیار مهمی که در مورد خرید رنگ خوراکی باید به آن توجه داشته باشید، کیفیت و مجاز بودن محصول است؛ زیرا می‌تواند روی سلامت افراد مضر باشد. در ادامه مطلب ما را همراهی کنید تا شما را بیشتر با این محصول آشنا کنیم و اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم.

 

 

 

 رنگ خوراکی

دلیل استفاده از انواع رنگ خوراکی

امروزه در صنعت غذایی استفاده از رنگ‌ها به میزان زیادی افزایش پیدا کرده است؛ به همین دلیل برای اینکه بتوان انواع خوراکی‌های مختلف را با استفاده از رنگ‌های گوناگون جذاب‌تر کرد، ترکیبات ویژه‌ای با طعم‌های متفاوت تولید می‌شوند تا رنگ خاصی ایجاد شود. سپس با استفاده از آن می‌توان عطر و طعم انواع خوراکی و نوشیدنی را تغییر داد. معمولاً رنگ‌های خوراکی برای افزایش زیبایی و اشتها آوری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 از این رنگ‌ها در غذاهایی نیز استفاده می‌شوند که بیشتر در معرض حرارت، نور، رطوبت و هوا قرار دارد که وضعیت ذخیره‌سازی رنگ آن‌ها از بین رفته است. غذاها به طور طبیعی دارای رنگ هستند؛ اما استفاده از رنگ خوراکی باعث می‌شود که رنگ طبیعی مواد غذایی اصلاح شود و آن‌ها را تقویت می‌کند. در نتیجه با استفاده از این ترفند می‌توان بیشتر مواد غذایی را در معرض دید مصرف کنندگان قرار داد.

 به هیچ عنوان نمی‌توان تأثیر رنگ در خوراکی‌های مختلف مانند ژله، آبنبات و غیره را نادیده گرفت؛ اما با این حال باید به مضرات آن نیز توجه داشته باشید. امروزه به میزان زیادی از انواع رنگ‌های خوراکی در تنقلات مختلف استفاده می‌شود که باعث شده است نظر افراد زیاد مانند کودکان را به خود جلب کند. به همین دلیل می‌توان گفت یکی از دلایل استفاده از رنگ‌های خوراکی، بازاریابی است که می‌تواند روی فروش انواع خوراکی و مواد غذایی مخصوصاً تنقلات تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.

 

انواع رنگ خوراکی

انواع رنگ خوراکی

 امروزه استفاده از رنگ خوراکی بسیار رایج شده است و معمولاً در اکثر خوراکی‌ها و مواد غذایی به میزان زیادی استفاده می‌شود؛ به همین دلیل تولیدکنندگان این محصول آن‌ها را در مدل‌های مختلف تولید و بسته‌بندی می‌کنند. انواع رنگ خوراکی عبارت است از:

رنگ خوراکی طبیعی

این نوع رنگ‌ها معمولاً از گیاهان استخراج می‌شوند و تأثیر بدی روی سلامتی ندارد. توجه داشته باشید که ترکیبات مفیدی مانند آنتی اکسیدان‌ها در این نوع رنگ‌های خوراکی یافت می‌شود. از میان رنگ‌های طبیعی می‌توان به رنگ نارنجی موجود در کاروتن هویج، رنگ سبز ناشی از اسفناج، رنگ بنفش استخراج شده از کلم قرمز، رنگ زرد از زرد چوبه، رنگ قرمز از لبو و سایر رنگ‌های دیگر اشاره کرد که به طور طبیعی استخراج می‌شوند.

 برای استخراج رنگ‌های خوراکی از یک پروسه سخت استفاده می‌شود و با توجه به اینکه در صنعت غذایی از میوه و سبزیجات مختلف این ترکیبات را استخراج می‌کنند، پس برای بدن مفید است و اکثر این مدل رنگ‌های خوراکی به راحتی در روغن حل می‌شوند؛ اما ممکن است که به سختی در آب حل شوند. در نهایت آن‌ها فراوری می‌شوند تا پتاسیم آن‌ها تشکیل شده و در اثر این فرایند در آب حل شوند. در نهایت شما می‌توانید برای انواع غذاهای مختلف از این مدل رنگ خوراکی طبیعی استفاده کنید.

رنگ خوراکی مصنوعی

برای ساخت این مدل رنگ‌های خوراکی از ترکیبات شیمیایی استفاده می‌شود و انواع آن‌ها در تولید شکلات، نوشیدنی و آب‌نبات‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر اساس تحقیقات مختلفی که انجام شده است، مصرف این مدل رنگ‌های خوراکی می‌تواند موجب بیش فعالی در کودکان و بی‌قراری آن‌ها شود. در نهایت رشد و قدرت تمرکز را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. همچنین استفاده از رنگ‌های خوراکی برای بزرگسالان موجب کاهش ضریب هوشی و واکنش‌های آلرژیک می‌شود. به همین دلیل امروز استفاده از این مدل رنگ خوراکی‌ها در اکثر کشورها ممنوع اعلام شده است.

 

 

بهترین رنگ‌های خوراکی

بهترین رنگ‌های خوراکی

 معمولاً از رنگ‌های خوراکی برای جذب مصرف کنندگان بیشتر استفاده می‌شود، در نتیجه استفاده از این مواد می‌تواند فروش انواع خوراکی‌ها در فروشگاه‌های مواد غذایی را به طور چشمگیر افزایش دهد. یکی از بهترین رنگ‌های خوراکی که می‌توانید از آن استفاده کنید، رنگ خوراکی مایع است؛ زیرا از میوه، سبزیجات و گیاهان استخراج می‌شوند.

 این رنگ‌های خوراکی مایع علاوه بر اینکه باعث می‌شود رنگ مواد غذایی جذاب‌تر شوند، در عین حال طعم غذاها را نیز بهتر می‌کند. البته توجه داشته باشید که رنگ خوراکی علاوه بر اینکه رنگ و طعم محصول مورد نظر را تغییر می‌دهد، روی مرغوبیت محصولات، خوش طعم شدن و فرم دهی نیز بسیار تأثیرگذار است. همچنین یکی از ویژگی‌های بسیار مهم رنگ خوراکی مایع این است که در ترکیبات آن از آتی اکسیدان استفاده شده است.

یکی دیگر از بهترین ویژگی‌های رنگ خوراکی مایع، این است که حلال محسوب می‌شود و در فرایند تولید علاوه بر اینکه می‌توانید آن را در آب حل کنید، به راحتی در روغن نیز حل می‌شود. با توجه به اینکه رنگ خوراکی مایع از گیاهان استخراج شده است، پس می‌توان گفت ضرری برای بدن شما ندارد.

 سازمان غذا و دارو مصرف این نوع رنگ‌های خوراکی را بلامانع اعلام کرده است؛ به‌گونه‌ای که امروزه انواع رنگ‌های خوراکی مصنوعی تولید می‌شوند که می‌تواند بیش فعالی در کودکان را تقویت کند. همچنین ممکن است در بزرگسالان واکنش‌های آلرژیک را ایجاد کند که ممکن است بسیار مضر باشد. پس توصیه می‌کنیم که تا حد امکان از رنگ خوراکی طبیعی و مایع استفاده کنید که هم کیفیت بسیار مناسبی دارد و هم برای سلامت افراد هیچ‌گونه ضرری ندارد.

 

نحوه استفاده از رنگ‌های خوراکی

 

 

نحوه استفاده از رنگ‌های خوراکی

معمولاً نحوه استفاده از رنگ‌های خوراکی با توجه به محتویات مواد غذایی که قصد دارید در تولید آن از رنگ خوراکی استفاده کنید، بستگی دارد. معمولاً باید مقدار مشخصی از رنگ خوراکی را بر اساس میزان مواد غذایی خود انتخاب کنید و آن را بیفزایید. البته توجه داشته باشید که با توجه به نوع رنگ و کاربردی که هر یک از رنگ‌های خوراکی دارند، استفاده از آن‌ها فرق دارد.

 برخی از رنگ‌های خوراکی به صورت حلال در آب هستند و در اثر مجاورت با حرارت کمرنگ می‌شوند؛ به همین دلیل شما باید در شربت و ژله از این مدل رنگ‌های خوراکی استفاده کنید که به آن‌ها رنگ مایع گفته می‌شود.

همچنین برای تولید کیک، شیرینی، خامه و غیره از رنگ ژله‌ای استفاده می‌شود؛ زیرا در آب و چربی به خوبی حل می‌شوند. مدل دیگر از رنگ‌های خوراکی، رنگ‌های پودری هستند که در چربی و شکلات به راحتی قابل حل است. همچنین شما می‌توانید در انواع اسانس‌های لیمو، پرتقال و غیره نیز رنگ‌های پودری را به طور کامل حل کنید.

 

نحوه نگهداری رنگ خوراکی

 برای نگهداری از رنگ‌های خوراکی سعی کنید که آن‌ها را همیشه در جای خشک و خنک نگه دارید و برای اینکه ماندگاری و دوام بیشتری داشته باشند، آن‌ها را در محیطی نگهداری کنید. با این هدف که با سایر مواد غذایی دیگر در تماس نباشند؛ زیرا ممکن است در این شرایط کپک بزنند. در صورتی که قصد دارید برای مصارف خانگی از رنگ خوراکی استفاده کنید، حتماً رنگ خوراکی مایع را انتخاب کنید؛ زیرا نسبت به سایر رنگ‌های دیگر کیفیت بهتری دارد و برای بدن مضر نیست. در این شرایط توصیه می‌کنیم که رنگ خوراکی مایع را به میزان کم خریداری کنید تا در طولانی مدت کیفیت خود را از دست ندهد.

با توجه به اینکه رنگ‌های خوراکی مایع غلظت بالاتری دارند، پس به میزان کمتری در مصرف خانگی از آن‌ها استفاده می‌شود؛ به همین دلیل خرید حجم زیاد از آن ممکن است موجب فاسد شدن و از دست رفتن کیفیت محصول مورد نظر شود.

 امروزه رنگ‌های خوراکی مایع در حجم کم تولید می‌شوند و شما به راحتی می‌توانید آن را خریداری کنید. در نهایت با چند بار استفاده حجم آن به پایان می‌رسد، در حالی که کیفیت محصول از دست نرفته است.

 

 

 جمع‌بندی

 امروزه استفاده از رنگ‌های خوراکی در انواع خوراکی‌ها و مواد غذایی مختلف افزایش یافته است؛ به همین دلیل تولید این محصول در مدل‌های مختلف بیشتر شده است. در این مقاله انواع رنگ خوراکی و بهترین مدل آن را معرفی کردیم. در نهایت توصیه می‌کنیم که برای جذاب‌تر و زیباتر کردن خوراکی‌ها و مواد غذایی خود، رنگ‌های خوراکی طبیعی را خریداری کنید. این رنگ‌ها نه‌تنها برای بدن شما مضر نیست؛ بلکه سلامتی شما نیز کمک می‌کند.

 

چرا از زنگ های کپی کیک استفاده کنیم

 

  1. غلظت و شدت رنگ دهی بالا: تنها با مقدار کمی از رنگ‌های کپی کیک به رنگ دلخواه خود می‌رسید.
  2. مجوز بهداشت و سیب سلامت: دارای استانداردهای مواد غذایی و مورد تأیید وزارت بهداشت ایران می‌باشد.
  3. تنوع رنگی زیاد: 30 رنگ تنوع رنگی باعث می‌شود نیاز به ترکیب رنگ باشه.
  4. مقرون به صرفه: به خاطر غلظت و شدت رنگ دهی بالا مقدار کمی از رنگ مصرف می‌شود و تا مدت‌ها ممکنه آن رنگ را داشته باشید.
  5. کیفیت عالی: رنگ‌های کپی کیک باعث بهبود کیفیت خامه می‌شود و خامه را به هیچ عنوان شل نمی‌کند و باعث شفافیت خامه می‌شود.بوی بی‌نظیر و طعم خنثی: رایحه بسیار خوبی دارد و توی طعم رسپی شما تغییری ایجاد نمی‌کند.
  6. مواد اولیه و فرمولاسیون کپی کیک امریکا: مورد تأیید اساتید برتر کیک و شیرینی در ایران.
  7. حلالیت بالا در خامه: حفظ رنگ در خامه در مدت طولانی.
۵
از ۵
۴ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید